Thursday, December 4, 2014

SOYA BAHAYA : MITOS ATAU FAKTA??

Selama ini saya sering terbaca pelbagai artikel tentang keburukan dan bahayanya kacang soya atau air soya kepada tubuh badan manusia.  Tapi saya tidak pernah ambil endah sebab saya memang penggemar soya lebih2 lagi kalau soya buatan sendiri dan masih fresh.  Tapi semua tu memang fakta benar, soya adalah makanan yang sangat bertoksin dan sepatutnya kita lama sudah berhenti daripada meminumnya.



Antara sebab-sebab soya bahaya:

1.  MONSANTO (syarikat multinasional pertanian bioteknologi) telah mengawal hampir 90% genetik-genetik semua biji benih tanaman. Dan hampir 95% biji benih soya sebenarnya telah menjalani proses ubahsuai genetik dan ianya merupakan salah satu daripada makanan yang sangat tinggi dengan bahan yang tercemar dengan pestisid (racun perosak).

2.  Soya akan meningkat kandungan estrogen (hormon perempuan) sehingga 6-8 kali ganda kepada kaum lelaki, mencapai tahap kandungan estrogen normal bagi seorang perempuan.

3.  Soya juga tinggi dengan kandungan asid phytic yang mampu menghalang penyerapan zat dan mineral perlu seperti, kalsium, magnesium, kuprum, besi, dan zink. Diet yang mengandungi kandungan asid phytic yang tinggi juga menjadi punca kepada kadar malnutrisi yang tinggi dalam kalangan penduduk negara dunia ketiga.

4.  Phytate yang terkandung dalam soya juga jenis yang susah untuk disingkirkan walaupun melalui teknik masakan yang sangat lama. Akan tetapi, teknik penapaian soya (seperti tempe) dilihat mampu mengurangkan paras phytate yang terkandung dalam soya.

5. Mengandungi hemaglutinin yang boleh menyebabkan sel darah merah bercantum sesama sendiri.

6.  Mengandungi goitrogen yang akan mengakibatkan fungsi tiroid menjadi lemah.

7.  Mengandungi natural toxin iaitu antizat yang tinggi.  Menghalang tugas enzim mencerna makanan dalam tubuh.  Toksin ini tidak dapat dimusnahkan melalui proses memasak.  Oleh itu ia menyebabkan kembung perut, kerosakan pankreas dan kekurangan asid amino.

Oppss tunggu dulu!  Walaupun soya bahaya, tetapi ada caranya untuk mendapatkan sumber soya yang selamat untuk diminum dan dimakan...So kenalah baca selanjutnya..


Panduan atau cara memilih sumber protein soya yang SELAMAT:

1.  Kacang soya organik

Kajian menunjukkan penanaman secara kimia (bukan organik) boleh menyebabkan nutrisi makanan berkurangan.  Kajian juga terbukti ada hubungkait antara kanser dan nitrat. Jadi amatlah penting pesticides, fungicides, and herbicides tidak digunakan di sepanjang proses pembesaran kacang soya ini.

2.  Kacang soya mesti non-GMO (non-Genetically Modified Organism iaitu tak dihasilkan secara genetik)

Kacang soya yang dari jenis genetik ni adalah murah untuk dihasilkan (lebih kurang macam vitamin sintetik dan vitamin semulajadi) dan kebanyakan syarikat akan mencari cara untuk menjimatkan kos, oleh itu semestinya menggunakan kacang soya yg dihasilkan secara genetik. Dr. Louis J. Pribyl, seorang Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian, toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan di dalam sel tumbuhan.

3.  Mesti mengandungi 9 jenis asid amino perlu

Ini penting kerana badan kita memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi, dan enzim. If one essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body functions are delayed or stopped.

4. Soyflakes mesti dibersihkan dengan air bukan alkohol

Kalau dicuci dengan alkohol, ianya akan memusnahkan kandungan isoflavone sehingga 88%.  Sedanglan isoflavone itu diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser paru-paru dan lain2. Isoflavone juga bermanfaat dalam keseimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.

5.  Bahan anti-thyroid dan anti-growth substance mesti disingkirkan

Soya yang mentah mengandungi sebatian "anti-growth" dan "anti-tyrosine". Jika kekurangan bahan-bahan ini akan menyebabkan tekanan darah rendah, low body temperature, and restless leg syndrome. Find a brand that uses an extracting process that removes this substance, yet keeps the soy in a raw form in order to maintain the highest level of amino acids and isoflavones which are very sensitive to heat.

6.  Proses pembuatan protein soya tanpa pemanasan

Asid amino sangat sensitif dengan suhu yang panas. Kajian menunjukkan, memasak protein boleh memusnahkan lebih daripada 50%  amino asid. If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result

7.  Soy isolate mesti ditambah dengan unsur kalsium

Kajian/artikel melaporkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Dan oleh yang demikian unsur kalsium yang secukupnya mesti ditambah dalam protein soya itu untuk meneutralkan kembali serbuk soya tersebut. Kebanyakan pengusaha/pengeluar protin tidak menambah cukup kalsium ini.



Ekoran daripada lambakan artikel tentang keburukan soya, ramai di luar sana yang bertanya dan meragui khasiat ESP Shaklee dan menyamakan dengan sumber soya biasa...
Di sini saya ingin kongsikan dengan semua tentang sedikit info  agar kita dapat ilmu untuk memastikan penyerapan khasiat soya yang ada jika kita sendiri faham betul2  akan sesuatu produk.


Untuk pengetahuan semua, ESP SHAKLEE ADALAH PROTEIN.
Kenapa protein penting untuk tubuh badan kita?

Protein adalah makanan terpenting untuk badan kita. Tubuh badan kita terdiri daripada protein seperti tulang, kulit, rambut, otot-otot, organ-organ, plasma, antibody, enzim, hormone, haemoglobin dan sel-sel.

Keseluruhan sel-sel (anggaran jumlahnya 60 trillion) yang membentuk tubuh badan, semua bergantung kepada protein untuk menjalankan fungsinya seperti:
-Membina sel-sel baru
-Menggantikan tisu-tisu badan yang lama atau tua dengan tisu-tisu yang baru
-Menggantikan tisu-tisu yang rosak @ cedera dengan tisu-tisu yang baru.



Apa keistimewaan ESP?

ESP merupakan Sumber “Protein Lengkap” dengan 9 amino asid penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan dan sukar diperolehi dari diet seharian. Ia menyediakan 14gram protein soya non-GMO yang berkualiti tinggi.
Ia berasaskan tumbuhan (non-GMO soya) yang semulajadi rendah lemak dan bebas kolesterol.
Terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya untuk kehidupan yg aktif, disamping Membantu mengekalkan kepejalan otot, pemulihan tisu badan dan fungsi enzim dan hormone yang sempurna.
ESP juga membantu mengekalkan paras gula yang normal dalam darah.  Kandungan lemak dlm ESP sangat minum iaitu (1gm) dan tanpa laktosa di mana kadar penghadaman yang tinggi dan diserap terus ke dalam darah.
Dan paling penting tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet, Mengandungi 5 vitamin B, 2 mineral dan 8 gram karbohidrat untuk tenaga.

ESP jika diambil bersama supplement2 lain akan bantu penyerapan yg lebih baik semua supplement yg kita ambik..cepat menyerap dan kesan yg lebih baik berbanding mereka yg tak ambil bersama ESP.


Kebaikan ESP

  • Menjadikan kulit muka cantik, halus,gebu dan berseri
  • Bantu hilangkan parut jerawat di muka
  • Memberi tenaga berpanjangan menjadikan badan semakin sihat dan kurang letih
  • Menganjalkan kulit dan menganjalkan kembali payudara yang kendur
  • Cepat kenyang dan membantu dalam pengurusan berat badan
  • Menyokong kesihatan imunisasi badan, mengawal paras kolesterol dan menyokong kesihatan jantung dan prostat

Untuk mengetahui lebih lanjut...boleh baca SINI


Jika ada sebarang pertanyaan tentang produk Shaklee..atau ingin sembang2 tentang masalah kesihatan anda, boleh hubungi saya:

SID SHAKLEE : GENNEVIE GOH
ID 1169590
COD KAWASAN DALAT, OYA, MUKAH
ATAU POALAJU DAN GDEX KE SELURUH MALAYSIA
WASSAP/ SMS : 0193438006
ATAU LAYARI/ PM DI LOVE VITAMIN LOVE SHAKLEE

JUGA BOLEH KLIK GAMBAR BAWAH UNTUK ORDER PRODUK

DAN KLIK GAMBAR BAWAH UNTUK DAPATKAN HARGA AHLI










No comments:

Post a Comment