Tuesday, November 11, 2014

SHAKLEE HALAL...BETUL ATAU SALAH?

Ramai yang masih ragu-ragu dan bertanya "Halal ke Shaklee ni?"  "Kenapa tiada cop halal pada produk Shaklee?"  Walaupun saya non-muslim tapi saya juga perlu peka dan pasti akan 'kehalalan' sesuatu produk.  SHAKLEE HALAL...betul ke salah?  Nak tau...jom lihat kupasan dalam entry kali ini.



Tak perlu risau...
Produk Shaklee dijamin HALAL.
SIJIL HALAL pula sentiasa dikemaskini setiap tahun...ini buktinya.


Sijil halal yang dikeluarkan pada 27 Januari 2014.


Sijil halal yang dikeluarkan pada 21 Januari 2013




Bagi pengetahuan semua pembaca, sijil halal ini dikeluarkan oleh Islamic Services Of America (ISA) yang mana merupakan badan yang diiktiraf oleh JAKIM.


Untuk lebih detail boleh layari laman senarai badan islam yang diiktiraf atau myhalal. Jika ingin tau lebih lanjut tentang ISA boleh layari 


OK...Kalau halal, kenapa tiada cop halal?
Ini adalah kerana Shaklee diproses dan dikilangkan di US dan bukannya si Malaysia.  ISA tidak meletakkkan cop halal pada produk Shaklee kerana permohonan dibuat oleh Shaklee dalam group of products. Sebenarnya cop halal tidak diperlukan sebab dah adanya sijil halal.  So Shaklee menggunakan sijil halal ni sebagai bukti produk Shaklee adalah halal dan memang diiktiraf oleh JAKIM.  Tambahan pula supplement tidak memerlukan cop halal, tapi hanya perlu dapatkan kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).


Salah satu no siri kelulusan KKM


Saya yakin semua dah sedia maklum JAKIM adalah badan yang bertanggungjawab untuk mengawal selia dan meluluskan sesuatu produk itu halal atau tidak untuk digunapakai oleh rakyat yang beragama Islam di Malaysia.  JAKIM hanya mengeluarkan cop halal untuk produk dari Malaysia saja.


Jika anda masih ragu-ragu dan inginkan kesahihan tentang status halal Shaklee yang saya kongsikan ini, anda boleh melayari Laman Shaklee atau boleh mendapatkan lebih info dari Page Jabatan Kemajuan Islam Malaysia .

Atau contact terus kepada pihak yang berkaitan:



Semoga penerangan di atas mampu menjernihkan kekeliruan anda tentang status halal Shaklee...So..jawapan bagi soalan di awal tadi ialah..BETUL, SHAKLEE HALAL..

ok  untuk membuat pesanan atau sebarang pertanyaan tentang produk Shaklee boleh hubungi:

Gennevie Goh
SID Shaklee (ID 1169590)
Wassap / sms : 0193438006
Fanpage : www.facebook.com/lovevitloveshaklee



No comments:

Post a Comment